PRZEWLEKŁE ZMĘCZENIE U DZIECI.

Ruszyła maszyna - lekcje, zajęcia dodatkowe, sprawdziany i testy.
To dobry moment, by sprawdzić, czy nasze dziecko jest gotowe do szkolnego i pozaszkolnego wysiłku.
Reaguj na zmęczenie u dziecka, zwłaszcza, kiedy po odpoczynku zmęczenie nie mija.
Badania profilaktyczne, podstawowe zawsze warto wykonać. Ale, kiedy dziecko nie może sprostać wyzwaniom dnia i powtarza nam, że jest zmęczone i nie ma siły na nic, zastanów się, czy nie czas zastanowić się nad przyczyną.
To może być niedokrwistość - zmęczenie, zajady, bladość, skóry, pogorszenie się stanu włosów i paznokci. Warto wykonać morfologię krwi obwodowej i dodatkowo sprawdzić poziom żelaza i ferrytyny we krwi dziecka.
Zmęczeni i nawracające infekcje górnych dróg oddechowych. To może być przerost migdałka gardłowego. Warto udać się z dzieckiem do laryngologa.
Niepokojące, przewlekłe zmęczenie u dzieci może mieć związek z nieprawidłową gospodarką węglowodanową. Warto wykonać jak zawsze morfologie krwi obwodowej z uwzględnieniem poziomu glukozy i insuliny na czczo. Warto wykonać badanie moczu (na obecność glukozy).
Zmęczeniu mogą towarzyszyć niedobory witaminy B9(kwasu foliowego), witaminy B12, czy witaminy D.
Zawsze warto przyjrzeć się temu co je i co pije nasze dziecko. Czy wtedy, kiedy potrzebuje energii z dobrego jedzenia (czyli, kiedy jest w szkole), ma je pod ręką?
Czy pije wodę? Kiedy dziecko ze szkoły wraca z bólem głowy, powodem może być np. odwodnienie.
Przewlekłe zmęczenie może być objawem depresji u dziecka.
Pomagajmy i bądźmy uważni.
Róbmy badania profilaktyczne.
Na zdrowie!