Czas na kiszenie ogórków.

Kiszonki są zdrowe i  tanie.
Jak przygotować sobie w domu naturalny probiotyk - kiszone ogórki?

Kup ogórki gruntowe - tyle, by zapełnić wybrany przez Ciebie słój czy garnek kamienny.
Ogórki pozostaw na 10-15min w ciepłej wodzie - po tym czasie wypłucz je pod bieżącą wodą.
Na dnie słoja umieść koper (zielony lub suszony)
Przygotuj czosnek - na słój 2,5l -  8 ząbków
Przygotuj chrzan  - na słój 2,5l - korzeń ok 6cm (pokrój go na słupki)
Wkładaj do słoja ogórki (dość ciasno) i przekładaj czosnkiem i chrzanem
Ogóki zalej ciepłą lub gorącą wodą z solą ( woda powinna być lekko słona)
Pozostaw słój na parapecie okna (słoneczna strona jest lepsza dla procesu fermentacji)
Po ok. 3-4 dniach ogórki gotowe! Smacznego:)


kiszenie ogrkw 5jpg

SPOSOBY NA ZDROWE NERKI

Twoje nerki każdego dnia wykonują ciężką prace niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Każdego dnia filtrują ok. 200 litrów krwi oczyszczając ją z toksyn i kwasów.
Zrób wszystko, by Twoje nerki mogły tę pracę wykonać bez zakłóceń:) 
Chcesz mieć zdrowe nerki? (czytaj: chcesz być zdrowy?)
  • pamiętaj o nawodnieniu organizmu (ilość płynów to min. 2-2,5l/dobę) Jeśli tego nie zrobisz toksyny pozostaną w Twojej krwi, pojawią się kłopoty ze zdrowiem a w dłuższej perspektywie także uszkodzenie nerek
  • nie używaj soli - jej nadmiar sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych, nadciśnieniu, osłabia biodostępność wapnia, które przyjmujesz wraz z pożywieniem
  • nie przesadzaj z ilością zjadanego mięsa, wędlin. Ich nadmierne spożycie mocno obciąża nerki (trawienie białek zmusza nerki do ciężkiej pracy)
  • nie wstrzymuj moczu - to prosta droga do powstawania stanów zapalnych nerek i dróg moczowych
  • nie przesadzaj z ilością leków przeciwbólowych, one również zmniejszając ilość przepływu krwi przez nerki doprowadzić mogą do ich uszkodzenia
  • nie nadużywaj akloholu - pamiętaj , że nerki muszą poradzić sobie z toksynami, które w alkoholu się znajdują. Picie piwa ma działanie moczopędne , ale piwo to też alkohol i na pewno nie spełnia funkcji 'płukania nerek'. 
  • utrzymuj właściwą masę ciała, 
  • dbaj o siebie zwłaszcza jeśli cierpisz na choroby przewlekłe (cukrzycę, ndciśnienie), bo nieleczone moga doprowadzić do ciężkiej niewydolności nerek
z15288761VMocznica--nazywana-tez-uremia--najczesciej-oznaczajpg

Paradoks naszych czasów - paradoksalnie odwracam

Od czasu do czasu przypominam sobie ten tekst:

"Dzisiaj mamy większe domy, ale mniejsze rodziny
Więcej możliwości, ale mniej czasu
Mamy więcej tytułów, ale mniej zdrowego rozsądku
Więcej wiadomości, ale mniej trafnych osądów
Mamy więcej specjalistów, ale i więcej problemów
Więcej służby zdrowia, ale mniej opieki
Więcej medycyny, ale mniej zdrowia
Pomnożyliśmy nasze majątki, ale okroiliśmy nasze wartości
Mówimy za dużo, kochamy za mało, a kłamiemy zbyt często
Uczymy się jak zarabiać na życie, ale nie jak żyć
Wydłużyliśmy okres życia, ale mamy mniej życia w życiu
Mamy stabilne budowle, ale kruche charaktery
Szersze autostrady, ale węższe poglądy
Więcej posiadamy, ale mniej używamy
Więcej kupujemy, ale mniej mamy satysfakcji
Podróżujemy na księżyc i z powrotem, ale mamy problem przejść przez ulicę i
odwiedzić naszych sąsiadów
Zdobywamy wszechświat, ale nie swoje wnętrze
Rozbiliśmy atom, ale nie nasze stereotypy
Piszemy więcej, uczymy się mniej
Więcej planujemy, a mniej realizujemy
Nauczyliśmy się spieszyć, ale nie czekać,
Mamy wyższe wynagrodzenie, ale niższą moralność
Zbudowaliśmy więcej komputerów, by pomieścić więcej informacji, ale mamy problemy ze wzajemną komunikacją.
Mamy większą ilość, ale gorszą jakość
To czas potężnych ludzi i małych charakterów
Większej ilości wolnego czasu, a mniejszej ilości zabawy...
Większej ilości rodzajów pożywienia... ale mniej ilości substancji odżywczych
Dużo jedzenia, mało prawdziwych obiadów
Podwójne wypłaty, ale potrójne wydatki..."Dalai Lama

Zmieńmy co się da:) By było tak:
Dzisiaj mamy większe domy  i większe rodziny
Więcej możliwości i więcej czasu dla siebie i bliskich
Mamy więcej tytułów i nie zabiera nam to zdrowego rozsądku
Więcej wiadomości, co powoduje, że nie szafujemy osądami
Mamy więcej specjalistów, 
Więcej służby zdrowia, 
Więcej medycyny, ale to jedynie mobilizuje nas by dbać o swoje zdrowie
Cenimy ludzi za ich wartości a nie za większe majątki
Mówimy, że kochamy i myślimy pozytywnie
Uczymy się  jak żyć
Żyjemy dłużej, bo jesteśmy lepsi dla siebie i innych
Mamy szerokie poglądy, których nikomu nie narzucamy
Więcej posiadamy, więc więcej możemy podarować innym
Nie kupujemy dla satysfakcji posiadania, a z potrzeby
Podróżujemy na księżyc i z powrotem, ale częściej  przechodzimy przez ulicę ,by
odwiedzić naszych sąsiadów
Zdobywamy wszechświat i odkrywamy go w sobie
Rozbiliśmy atom, obalamy stereotypy
Piszemy więcej, uczymy się więcej
Więcej planujemy i więcej realizujemy
Nauczyliśmy się czekać, jesteśmy cierpliwi
Mamy wyższe wynagrodzenie, ale pieniądze to nie nasza moralność
Zbudowaliśmy więcej komputerów, by pomieścić więcej informacji, ale nic nie zastąpi rozmowy
Nie dbamy o ilość , ale o jakość
To czas  dobrych ludzi i  dobrych charakterów
Doceniamy czas i potrafimy bawić się jak dzieci
Wiemy czym jest śmieciowe jedzenie i go unikamy
Szukamy okazji, by jeść rodzinne obiady
Mamy podwójne szczęście, że żyjemy tu i teraz  by Ewa Gonia:)



C jak CUKRZYCA - C jak CYNAMON

Cukrzyca typu 2  - epidemia XXI wieku. 
Choroba dietozależna, która  w 50% przypadków pozostaje nierozpoznana do chwili pojawienia się powikłań.
No chyba , że regularnie wykonujesz badania kontrolne, do czego zachęcam.
Kto jest w grupie ryzyka?
  • osoby z nadwagą i otyłością
  • występująca cukrzyca w rodzinie
  • ten, kto prowadzi siedzący tryb życia
  • kobiety z przebytą cukrzycą ciążową
  • kobiety z PCOS
  • ten, kto cierpi na choroby układu sercowo -naczyniowego
Jeśli masz stwierdzoną cukrzycę typu 2 lub stan przedcukrzycowy:
  • bądź pod opieka lekarza i dietetyka (zalecenia żywieniowe)
  • wyrównaj masę ciała (powinna być w normie)
  • wykonaj dodatkowe badania - wyrównaj niedobory mikroskładników (warto sprawdzić poziomy wit. D3, koenzymu Q10, tauryny, wit. B1 i B12, chromu, cynku i selenu)
  • wprowadź aktywność fizyczną do swojego życia
  • wysypiaj się (brak snu  również jest czynnikiem ryzyka wystapienia insulinooporności)
  • zadbaj o jelita
Pokochaj cynamon:) to on w ilości już 1g dziennie poprawia wrażliwość insulinową.
Mikstura dla Ciebie i dla tychy którzy chca zapobiegać:
Składniki wymieszać i wypić:
150 ml wody
1/3 łyżeczki cynamonu
1/4 łyżeczki kurkumy
sok z 1/2 cytryny 

CYNAMON
Przyprawa, silny antyoksydant, wspomaga leczenie wielu chorów neurodegradacyjnych. Przyspiesza przemianę materii i spalanie tłuszczu. Obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi.
Na zdrowie!

imagesjpg

Co mnie nie zabije , to mnie wzmocni! Czy aby na pewno?

W życiu i odżywianiu nie jest tak prosto:) 

Długo powtarzane błędy odbiją się na naszym zdrowiu - to tylko kwestia czasu.
Ilość chorób dietozależnych (otyłość, cukrzyca t.2, nadciśnienie, nowotwory - w sumie ok . 80 różnych jednostek chorobowych) stale rośnie.
Ilość zgonów z powodu tych chorób również.
  • Mamy jedne z najgrubszych dzieci w Europie. 
  • Jesteśmy liderami w Europie w zakupie leków (zwłaszcza przeciwbólowych). 
  • Choć Polska jest liderem w produkcji ziół  - używamy ich tyle, co kot napłakał.
  • Jemy za dużo mięsa, cukru, soli.
  • Nie robimy regularnych badań kontrolnych

Czy myślisz , że siedzący tryb życia, zła dieta plus stres Cię nie zabija?

Prawdą jest , że nie geny ,a styl życia (w tym żywienie) i środowisko mają na nas największy wpływ.
Z tej ładnej pary wpływów na styl życia mamy wpływ bezpośredni i tylko od nas zależy kiedy wprowadzimy zmianę na lepsze. 
Środowisko również możemy zmieniać na lepsze, choć podstawowe zagrożenia (m.in. sposób hodowli zwierząt, stan powietrza, uprawy rolne) są poza naszym zasięgiem.

Stale powtarzane błędy spowodują, że nasz organizm wyczerpie wszystkie możliwości naprawcze (mówiąc wprost - zostanie wykorzystany) i zacznie chorować. Wróć! My zaczynamy chorować.

Lepiej zapobiegać niż leczyć:) Jak zacząć? Najpierw cofnij się o kilka dni i zobacz siebie:
  1. Ile spałeś?
  2. Ile czego, jak często jesz?
  3. Ile wypiłeś wody?
  4. Czy możesz o sobie powiedzieć , że przynajmniej 1h w ciągu 2 dni spędzasz aktywnie?
To dobry początek:) Spójrz na siebie!

piramidajpg